Ecofys lanceert testmodule voor zeewierteelt in offshore windparken

Gepubliceerd: 01/03/2012

Utrecht/Texel, 1 maart 2012 – Ecofys begint een proef met de offshore teelt van zeewier voor combinatie met offshore windenergie. Gisteren vertrok de teeltmodule vanuit de NIOZ-haven op Texel naar een oud zandwingebied 10 kilometer ten westen van het eiland. Eind juni hoopt Ecofys het eerste Hollands zeewier te kunnen leveren voor de productie van vis- en veevoer, biobrandstoffen en energie.

De innovatieve zeewierteeltmodule, die 20 bij 20 meter groot is, bestaat uit een geheel van stalen kabels die twee meter onder water worden gehouden door ankers en drijvende boeien. Tussen de kabels hangen horizontale netten van 10 bij 10 meter. Aan die netten zijn kleine plantjes bevestigd van zeewieren die van nature in de Noordzee voorkomen. Uit de proef moet blijken hoe ‘Noordzeebestendig’ de module is, hoe de plantjes het gaan doen en wat de ecologische effecten zijn. Als de proef slaagt, heeft Ecofys een wereldwijde mijlpaal bereikt: offshore teelt van biomassa (bio-offshore).

De proef moet ook aantonen dat de module geschikt is voor zeewierteelt in offshore windparken, dus erg ‘positie nauwkeurig’. Want potentieel vormen zeewier en windturbines een goede combinatie. “Een windpark is afgesloten van scheepvaart en visserij,” zegt Anouk Florentinus, projectmanager bij Ecofys. “Daardoor is het een soort natuurpark op zee. Vissen zullen op de zeewiervelden af komen en ze gebruiken als beschutte plaats en zelfs als kraamkamer.” Zeker als de velden hectares groot worden, wat in theorie mogelijk is.

Daarnaast levert het zeewier ook nog voedingsstoffen en energie op. Ecofys’ partner, onderzoeksinstituut ECN, bekijkt momenteel de mogelijkheden van bio-raffinage van zeewier naar eiwitten, componenten voor biobrandstoffen en brandstof voor energieopwekking. Zo haalt het Ierse bedrijf OceanFuel uit zeewier nu al eiwitten die geschikt zijn als vervanging voor vis- en veevoer. Bij grootschalige productie op zee kunnen grote landarealen aan sojaproductie vervangen worden. Deze combinatie van duurzame voedsel- en energieproductie past goed in de gedachte van de ‘bio-based economy’ die Ecofys uitdraagt. “Het gaat hier om offshore renewables in de breedste zin van het woord,” stelt Florentinus.

De module is onder leiding van Ecofys tot stand gekomen in een consortium met Eneco, ECN, BLIX, Van Beelen Netting, Pipelife, OceanHarvest, VIRO en De Vries & Van de Wiel. Het NIOZ heeft de bouw van de module gefaciliteerd in zijn kennishaven, ondersteund door Noord-Hollandse uitvoerders. Voor financiering zorgde het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, dat via Agentschap NL een zogenaamd Small Business Innovation and Research (SBIR) regeling heeft opgezet voor onderzoek naar zeewierteelt.

“Eind juni gaan we oogsten en hopen we de eerste kilo’s zeewier te kunnen leveren,” zegt Florentinus. Tegen die tijd wil Ecofys een groot ‘oogstfeest’ organiseren om het resultaat van de teelt te vieren en verdere ontwikkelingen te bespreken. Die ontwikkelingen hangen mede af van nieuwe financiering. Ecofys wil zich in ieder geval inzetten voor verdere ontwikkeling van deze nieuwe groene grondstof. Hiervoor heeft Ecofys de stichting Noordzeeboerderij (www.noordzeeboerderij.nl) opgericht, waarin bijvoorbeeld ook zeewierkweker Hortimare actief is.

Tekens incl. spaties: 3.344

Complete projectbeschrijving vindt u hier.

Ecofys – Experts in energy

Ecofys werd in 1984 opgericht met de visie: “Duurzame energie voor iedereen”. Ecofys is nu de toonaangevende expert in duurzame energie, energiebesparing & CO2-efficiëntie, energiesystemen & -markten en energie- & klimaatbeleid. De unieke combinatie van al deze vakgebieden is de sleutel tot zijn succes. Ecofys creëert slimme, effectieve, praktische en duurzame oplossingen voor en met klanten over de hele wereld, uit zowel de publieke sector als het bedrijfsleven. In Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, China en de VS heeft Ecofys meer dan 250 experts in dienst die met toewijding werken aan oplossingen voor energie en klimaat.
(www.ecofys.com)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Mariëlle Vosbeek
Press Office
Ecofys
Kanaalweg 15-G
3526 KL Utrecht
T: +31 (0)30 662-3402
E: press@ecofys.com

Wij zouden het op prijs stellen op bovenstaand adres een kopie van uw publicatie te mogen ontvangen.